-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:41573 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

مـراتـب خلفا به ترتيب خلافت آنهاست , بنابراين اعتقاد به افضليت حضرت علي (ع ) بدعت در دين است , بنابراين شيعه بدعت گذار در دين است . دراين باره چه مي گوييد ؟
در پـاسـخ بايد گفت كه اولا , معيار برتري چيست ؟ دوم اينكه برترين اصحاب چه كسي است ؟ و سـوم ارتـبـاط بـدعـت با مسئله افضليت چيست ؟1ـ اسلام كامل ترين دين الهي است كه حدود و قوانين آن ثابت است و اصول و فروع آن و كليات مباحث از آيات و روايات به خوبي استفاده مي شود . حـال سوال اين است كه آيا آيات و روايات معيار و ملاك افضل بودن را بيان نكرده اند كه ما ترتيب خـلافـت را مـعيار قرار دهيم , يا اينكه اين خود اصلي براي تشخيص صلاحيت افراد است . با نظربه آيات و احاديث , آنچه كه مسلم و مورد اتفاق همه مي باشد , اين است كه معيار واصل , تقوا و عمل صالح است كه حتي ساير مناقب و فضايل در كنار اين اصل مفيداست , از سوي ديگر , معيار ترتيب خـلافـت , بـا سـاير احاديث و روايات در تعارض است ونمي توان آن را پذيرفت , علاوه بر آن ادعايي بـدون دلـيـل اسـت كه با هيچ آيه و روايتي ثابت نمي شود.2ـ با مراجعه به سخنان ارزشمند پيامبر گـرامـي اسـلام (ص ) كـه دربـاره بـرتـرين اصحاب خود فرموده اند , درمي يابيم كه اين ترتيب با نصوصي از آيات و روايات سازگاري ندارد , زيرا آنچه كه مطرح شده مسئله امامت و وصايت است , و اگـر بـه سخنان خودصحابه و بزرگان فريقين نظري داشته باشيم , روشن مي شود كه برترين صـحـابه حضرت علي (ع ) است و ما به چند مورد اشاره مي كنيم : ابن عباس صحابي بزرگ رسول خـدا (ص )مـي گـويد : درباره حضرت علي (ع ) سيصد آيه نازل شده است و همين طور از ايشان نقل است كه مي گويد: براي حضرت علي (ع ) هيجده منقبت و فضل بوده كه براي هيچ يك ازافراد ايـن امـت نـيـسـت .خليفه دوم مي گويد: به حضرت علي (ع ) سه منقبت از ناحيه پيامبر گرامي اسـلام (ص ) داده شـده كه براي من يكي از آنان نيست . از ايشان سوال مي شود آنها چه هستند ؟ او جـواب مي دهد اول اينكه فاطمه (س ) را به تزويج حضرت علي (ع ) درآوردند, دوم , او را درمسجد مسكن دادند و براي او در آن رفت و آمد حلال بود , در صورتي كه براي ديگران نبود , سوم , پرچم را در روز خـيـبـر بـه او عـطـا كرد .احمد بن حنبل محدث و يكي از فقهاي چهارگانه اهل سنت مـي گويد : هيچ فضل و منقبتي نيست كه براي صحابه وارد شده باشد و درباره حضرت علي (ع ) نـيـامـده بـاشـد .(1)ابـن جـعفر اسكافي يكي از علماي بزرگ اهل سنت كتاب مستقلي در اثبات افـضـلـيت حضرت علي (ع ) نسبت به ساير افراد جهان بعد از انبيا و رسولان , نوشته است كه آيات وروايـاتـي را كـه در شان آن حضرت آمده , بيان كرده است .(2) مانند آيات تطهير ,مباهله و... , يا روايـاتـي , مـانـنـد حـديث منزلت , حديث اخوت , حديث يوم الدار و...اما آنچه در نظر است اثبات افـضـليت حضرت علي (ع ) از مجموع سخنان بزرگان و صحابه و آيات و روايات نبوي است و اين اعـتـقـاد هم منحصر به شيعه نيست , بلكه برخي ازعلماي اهل سنت و عموم معتزله به آن اعتقاد دارنـد و كـتـابهاي مستقلي درباره آن نوشته اند كه به دو كتاب شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد و كـتـاب الـمـعيار و الموازنه از ابي جعفر اسكافي مي توان اشاره كرد .3ـ بحث افضليت با بدعت دو مـوضـوع انـد كه با تبيين معناي بدعت روشن خواهد شد. بدعت در لغت عبارت است از : ( احداث شـي لـم يـكـن لـه من قبل خلق و لا ذكر و لا معرفه , به وجود آوردن چيزي كه قبل از خلق ياد و شناختي نسبت به آن نبوده است ) . (3) و دراصطلاح هم آنچه كه نص بر تحريم آن وارد شده است و عـبـارت است از ( ايراد قول اوفعل لم يستن فيه بصاحب الشريعه و اصولها المتقنه , بيان حرف يا كاري است كه مستند به سنت صاحب شريعت حضرت محمد (ص ) نبوده و در اصول ثابت و متقن هم نيامده است .(4) به عبارت ديگر بدعت , ( احداث في الدين بعد الاكمال , نوآوري در دين بعد از آنكه دين كامل گرديد ) مي باشد.(5)

پاسخ به شبهات اهل سنت
مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما 1- جـلال الدين سيوطي , تاريخ الخلفا, ص 168 / 174.2- ابن جعفر اسكافي , المعيار و الموازنه في فـضائل علي بن ابيطالب (ع ) و بيان افضليه علي جميع الظالمين بعد الانبيا و المرسلين .3- خليل بن احمد واهيدي , العين , ج 2, ص 54

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.